fredag 17. april 2009

Landsmøte - viktige kamper


Under landsmøtet vil mange viktige saker diskuteres. Det blir hard kamp og busta vil fyke. Noen saker vil det sikkert bli spesielt mye fokus på, og personlig så ser jeg spesielt fram til debatt på følgende saker:

Oljeboring i Nord: AUF driver oljekamp og ønsker ikke oljeutvinning i Lofoten og Vesterålen. Dette blir én av landsmøtets viktigste stridskamper. Jeg tror og håper at mange av landsmøtets delegater tar til fornuft og følger AUFs syn på saken. Nord-Norges framtid ligger ikke i olje, men derimot i stor-satsning på fornybar energi, turisme, fiskeri for å nevne noe. Det er også totalt uforsvarlig når havområdene og naturen er så utsatt.

Lærertetthet: AUF har brukt mye tid på å argumentere for at det skal utarbeides et nasjonalt krav til lærertetthet. Vi mener at dette er viktig for å virkerlig satse på lærere og sørge for et likeverdig utdanningstilbud i hele landet. Vi må markere oss på skole og dette er veien å gå.

Juryordningen: Personlig er jeg for juryordningen og vil heller forbedre denne enn å avskaffe den. Prinsippet om at man skal dømmes av likemenn er svært sentralt og det vil ikke være riktig å avskaffe dette. Fokuser heller på å revitalisere og forbedre juryordningen. Programkomiteen er enstemmig i ønsket om å avskaffe den og erstatte den med en meddomsrett. Dette blir en spennende avstemning, og jeg håper landsmøtet går for å beholde den og samtidig stille krav til at den forbedres.

Budskapet: Totalt sett håper jeg på et landsmøtet som vedtar god politikk. Det er spesielt viktig at vi profilerer oss sterkt på skole, miljø og arbeid og vedtar nyskapende og god politikk på disse områdene.

Jeg gleder meg nå veldig til landsmøtestart...det blir stort:)

Ingen kommentarer: